KRIZOVÁ INTERVENCE

Co je krize?

Podle širšího vymezení je krize jakákoli situace, jejíž zvládnutí přesahuje aktuální zdroje a zkušenosti člověka, který se v ní nachází

Krizi můžeme ale vnímat také jako změnu, která přirozeně patří k lidskému životu a může se týkat všech oblastí života

Spouštěče krize mohou být například:

  • ztráta - blízké osoby, vztahu, práce, majetku atd.
  • psychické obtíže
  • dlouhodobě náročné období
  • vztahové krize
  • dlouhodobé nadměrné nároky - v práci, ve škole, v rodině atd.
  • výrazná životní změna a to i na první pohled pozitivní - odchod do důchodu, narození dítěte, stěhování atd.

Pocity a myšlenky provázející krizi mohou být například:

  • úzkost, strach, deprese
  • panika a panické ataky
  • opakující se, nutkavé a vtíravé myšlenky
  • pocity ohrožení
  • myšlenky na sebevraždu
  • různé tělesné projevy - pocení, třes, dušnost, nespavost, apatie atd.

ZÁKLADNÍ ZÁSADY

  • krize může postihnout každého - Náročným obdobím si může procházet kdokoli bez ohledu na věk, socioekonomický status, vzdělání atd.
  • žádný problém není moc malý - Každý člověk je zcela unikátní a má také unikátní prožívání, proto nelze srovnávat jednotlivé zážitky. 
  • neexistuje jeden pohled na krizi - Neexistuje objektivní měřítko, co už může člověk prožívat jak krizi a co ještě ne.
  • každá emoce je legitimní - Každý člověk krizi prožívá jinak, jinak na ni reaguje a jinak ji řeší. Žádné prožívání krize není nelegitimní, je to normální reakce na extrémně zátěžovou situaci.
  • říct si o pomoc je v pořádku - Není potřeba čekat až člověka jeho aktuální situace převálcuje. Na krizovou pomoc se můžete obrátit v jakékoli situaci, kterou vnímáte jako zátěžovou. Nemusíte v tom být sami, nechat si pomoci je OK.

Dobře zvládnutá krize je příležitostí k růstů, získání nových zkušeností a dovedností a v neposlední řadě příležitostí k pozitivní změně. Abychom obdobím krize dobře prošli a zvládli ji, může nám někdy pomoci podpora od nezávislé osoby. 

Co je krizová intervence?

Krizovou intervenci lze popsat jako aktuální odbornou pomoc v akutní zátěžové situaci. Tato situace se vyznačuje tím, že pro její zvládnutí člověku nestačí jeho vlastní zdroje, zkušenosti a dovednosti. 

V krizové intervenci se zaměřujeme právě na aktuální problém jeho ohnisko a spouštěč. Intervent poskytuje klientovi podporu a společně hledají řešení.

Krizová intervence je zpravidla kratší než terapie. Jejím základem je hlavně okamžitá pomoc v obtížné situaci - tzv. "tady a teď".

Krizovou intervenci může poskytovat psychiatr, psycholog sociální pracovník nebo jiný odborník s výcvikem v krizové intervenci. Většinou je dostupná v krizových centrech, nebo krizových linkách.

Krizová intervence může probíhat osobně, po telefonu, přes videohovor nebo chat.

Co můžu dělat v krizi?

Pro sebe, když jsem v krizi:

  • naslouchat svému tělu - Naše tělo nám dává signály, kdy se nacházíme v jakékoli nepohodě je to jeho základní biologická vlastnost. Proto je potřeba mu naslouchat a nezlehčovat varovné signály, které nám vysílá.
  • zastavit se a vnímat sebe - Když tyto signály přicházejí, je potřeba se zastavit a položit si otázku: "Co se mi to děje a proč?" Někdy se nám už zde může ukázat směr, jak situaci změnit.
  • být na sebe laskavý/laskavá - Je třeba si vyhradit čas na odpočinek a činnosti, které nás baví a naplňují. Je dobré pečovat jak o své tělo, tak o svou psychiku.
  • zavést pečující rituály - Rituály dávají životu řád, strukturu a poskytují pocit bezpečí. Je dobré, aby náš každodenní život měl jasný rytmus a obsahoval i pečující rituály, na které si vždy uděláme čas (např. čtení knihy, dobrá káva, teplá koupel atd.).
  • sdílet své bolesti - Není potřeba být na své starosti sám. Už jen rozhovorem s druhou osobou můžeme snížit napětí, ventilovat nahromaděné emoce, srovnat si myšlenky a hledat řešení své situace.
  • vyhledat odbornou pomoc - Pokud cítíte, že jste již vyzkoušeli všechny vaše osvědčené metody pro zvládnutí náročné situace a krize stále neustupuje, je vhodné obrátit se na odbornou pomoc.

Pro druhého, když je v krizi:

  • být tu pro druhého a být s ním - Nejdůležitější věcí, kterou můžete pro druhého udělat, je dát mu pocit a jistotu, že jste tu pro něj, když bude potřebovat a může se na vás obrátit. Zároveň s člověkem být v jeho prožívání a emocích.
  • dát druhému prostor - I s dobrým úmyslem nemůžeme druhého člověka nutit, aby se nám svěřoval. S vědomím, že jsme tu pro něj musíme zároveň dát i prostor pro volbu, zda naší pomoci využije nebo ne.
  • naslouchat - Udělat čaj nebo kávu, vyhradit si čas a naslouchat tomu, co druhý potřebuje říct, aby mu bylo lépe.
  • respektovat - Je potřeba pamatovat na to, že každý hledíme na svět jinýma očima - máme jiné zkušenosti, povahy i prožívání - naše pohledy na krizi jsou tedy nesrovnatelné. Nepomůže říkat "to bude dobrý", "to já bych ...", "moc to prožíváš" atd. Je potřeba respektovat pocity toho druhého, být s ním a snažit se mu porozumět.
  • poskytnout a praktickou pomoc, pokud je potřeba - V krizi poskytujeme druhému zejména emoční podporu, někdy je však nutné zařídit různé praktické věci, na které momentálně člověk v krizi nemá sílu. Můžeme nabídnout, že mu v řešení těchto věcí pomůžeme.
  • nabídnout odbornou pomoc - Pokud vnímáte, že situace je nad možnosti zvládání daného člověka, můžete ho odkázat na odbornou pomoc. V takové situaci se lidé často potýkají se strachem z odborné pomoci, nebo nejsou schopni si schůzku prakticky zařídit. V tom můžete druhému pomoci, případně ho k odborníkovi doprovodit.
  • pamatovat na sebe - Na závěr velmi důležitý bod. Při pomáhání komukoli je potřeba myslet i na sebe, svoje možnosti a svoje síly. Není dobré, aby vás pomoc druhým převálcovala.

Kontakty

Pokud potřebujete krizovou intervenci a moje kapacity jsou naplněny, můžete se obrátit na tyto kontakty:

Krizová centra

  • Krizové centrum J. J. Pestalozzi - Chrudim, Jihlava, Svitavy, Žamberk
  • Krizové centrum Praha Bohnice (284 016 110)
  • RIAPS Praha (222 586 768)
  • Krizové centrum Brno Bohunice
  • Krizové centrum Ostrava (596 110 882-3, 732 957 193)
  • SOS Centrum Praha
  • Dětské krizové centrum (241 484 149)

Bezplatné krizové linky

  • Linka první psychické pomoci - dospělí v krizi - 116 123 (nonstop)
  • Linka bezpečí - děti, mládež a studující do 26 let - 116 111 (nonstop)
  • Linka pro rodinu a školu -pro dospělé, kteří mají starost o dítě - 116 000 (nonstop)
  • Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - 116 006 (nonstop)
  • Diecézní charita Brno - SOS centrum - 800 567 567 (9:00 - 20:00)
  • Linka EDA * - linka pro rodiče a blízké dětí s postižením - 800 405 060 (po-pá 9:00 - 15:00)
  • Zelená linka (Anděl Strážný) - pro seniory 800 603 030 (nonstop)
  • Život 90 - pro seniory 800 157 157 (nonstop)
  • Nonstop linka pro pražské seniory 800 160 166
  • Linka seniorů od neziskové organizace Elpida 800 200 007 (denně, 8-20 h)
© 2018 Worlds Collide. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky