KRIZOVÁ INTERVENCE
Co je krize?
Podle širšího vymezení je krize jakákoli situace, jejíž zvládnutí přesahuje aktuální zdroje a zkušenosti člověka, který se v ní nachází.
Krizi můžeme ale vnímat také jako změnu, která přirozeně patří k lidskému životu a může se týkat všech oblastí života.
Spouštěče krize mohou být například:
- ztráta - blízké osoby, vztahu, práce, majetku atd.
- psychické obtíže
- dlouhodobě náročné období
- vztahové krize
- dlouhodobé nadměrné nároky - v práci, ve škole, v rodině atd.
- výrazná životní změna a to i na první pohled pozitivní - odchod do důchodu, narození dítěte, stěhování atd.
Pocity a myšlenky provázející krizi mohou být například:
- úzkost, strach, deprese
- panika a panické ataky
- opakující se, nutkavé a vtíravé myšlenky
- pocity ohrožení
- myšlenky na sebevraždu
- různé tělesné projevy - pocení, třes, dušnost, nespavost, apatie atd.
ZÁKLADNÍ ZÁSADY
- krize může postihnout každého - Náročným obdobím si může procházet kdokoli bez ohledu na věk, socioekonomický status, vzdělání atd.
- žádný problém není moc malý - Každý člověk je zcela unikátní a má také unikátní prožívání, proto nelze srovnávat jednotlivé zážitky.
- neexistuje jeden pohled na krizi - Neexistuje objektivní měřítko, co už může člověk prožívat jak krizi a co ještě ne.
- každá emoce je legitimní - Každý člověk krizi prožívá jinak, jinak na ni reaguje a jinak ji řeší. Žádné prožívání krize není nelegitimní, je to normální reakce na extrémně zátěžovou situaci.
- říct si o pomoc je v pořádku - Není potřeba čekat až člověka jeho aktuální situace převálcuje. Na krizovou pomoc se můžete obrátit v jakékoli situaci, kterou vnímáte jako zátěžovou. Nemusíte v tom být sami, nechat si pomoci je OK.
Dobře zvládnutá krize je příležitostí k růstů, získání nových zkušeností a dovedností a v neposlední řadě příležitostí k pozitivní změně. Abychom obdobím krize dobře prošli a zvládli ji, může nám někdy pomoci podpora od nezávislé osoby.
Co je krizová intervence?
Krizovou intervenci lze popsat jako aktuální odbornou pomoc v akutní zátěžové situaci. Tato situace se vyznačuje tím, že pro její zvládnutí člověku nestačí jeho vlastní zdroje, zkušenosti a dovednosti.
V krizové intervenci se zaměřujeme právě na aktuální problém jeho ohnisko a spouštěč. Intervent poskytuje klientovi podporu a společně hledají řešení.
Krizová intervence je zpravidla kratší než terapie. Jejím základem je hlavně okamžitá pomoc v obtížné situaci - tzv. "tady a teď".
Krizovou intervenci může poskytovat psychiatr, psycholog sociální pracovník nebo jiný odborník s výcvikem v krizové intervenci. Většinou je dostupná v krizových centrech, nebo krizových linkách.
Krizová intervence může probíhat osobně, po telefonu, přes videohovor nebo chat.
Co můžu dělat v krizi?
Pro sebe, když jsem v krizi:
- naslouchat svému tělu - Naše tělo nám dává signály, kdy se nacházíme v jakékoli nepohodě je to jeho základní biologická vlastnost. Proto je potřeba mu naslouchat a nezlehčovat varovné signály, které nám vysílá.
- zastavit se a vnímat sebe - Když tyto signály přicházejí, je potřeba se zastavit a položit si otázku: "Co se mi to děje a proč?" Někdy se nám už zde může ukázat směr, jak situaci změnit.
- být na sebe laskavý/laskavá - Je třeba si vyhradit čas na odpočinek a činnosti, které nás baví a naplňují. Je dobré pečovat jak o své tělo, tak o svou psychiku.
- zavést pečující rituály - Rituály dávají životu řád, strukturu a poskytují pocit bezpečí. Je dobré, aby náš každodenní život měl jasný rytmus a obsahoval i pečující rituály, na které si vždy uděláme čas (např. čtení knihy, dobrá káva, teplá koupel atd.).
- sdílet své bolesti - Není potřeba být na své starosti sám. Už jen rozhovorem s druhou osobou můžeme snížit napětí, ventilovat nahromaděné emoce, srovnat si myšlenky a hledat řešení své situace.
- vyhledat odbornou pomoc - Pokud cítíte, že jste již vyzkoušeli všechny vaše osvědčené metody pro zvládnutí náročné situace a krize stále neustupuje, je vhodné obrátit se na odbornou pomoc.
Pro druhého, když je v krizi:
- být tu pro druhého a být s ním - Nejdůležitější věcí, kterou můžete pro druhého udělat, je dát mu pocit a jistotu, že jste tu pro něj, když bude potřebovat a může se na vás obrátit. Zároveň s člověkem být v jeho prožívání a emocích.
- dát druhému prostor - I s dobrým úmyslem nemůžeme druhého člověka nutit, aby se nám svěřoval. S vědomím, že jsme tu pro něj musíme zároveň dát i prostor pro volbu, zda naší pomoci využije nebo ne.
- naslouchat - Udělat čaj nebo kávu, vyhradit si čas a naslouchat tomu, co druhý potřebuje říct, aby mu bylo lépe.
- respektovat - Je potřeba pamatovat na to, že každý hledíme na svět jinýma očima - máme jiné zkušenosti, povahy i prožívání - naše pohledy na krizi jsou tedy nesrovnatelné. Nepomůže říkat "to bude dobrý", "to já bych ...", "moc to prožíváš" atd. Je potřeba respektovat pocity toho druhého, být s ním a snažit se mu porozumět.
- poskytnout a praktickou pomoc, pokud je potřeba - V krizi poskytujeme druhému zejména emoční podporu, někdy je však nutné zařídit různé praktické věci, na které momentálně člověk v krizi nemá sílu. Můžeme nabídnout, že mu v řešení těchto věcí pomůžeme.
- nabídnout odbornou pomoc - Pokud vnímáte, že situace je nad možnosti zvládání daného člověka, můžete ho odkázat na odbornou pomoc. V takové situaci se lidé často potýkají se strachem z odborné pomoci, nebo nejsou schopni si schůzku prakticky zařídit. V tom můžete druhému pomoci, případně ho k odborníkovi doprovodit.
- pamatovat na sebe - Na závěr velmi důležitý bod. Při pomáhání komukoli je potřeba myslet i na sebe, svoje možnosti a svoje síly. Není dobré, aby vás pomoc druhým převálcovala.
Kontakty
Pokud potřebujete krizovou intervenci a moje kapacity jsou naplněny, můžete se obrátit na tyto kontakty:
Krizová centra
- Krizové centrum J. J. Pestalozzi - Chrudim, Jihlava, Svitavy, Žamberk
- Krizové centrum Praha Bohnice (284 016 110)
- RIAPS Praha (222 586 768)
- Krizové centrum Brno Bohunice
- Krizové centrum Ostrava (596 110 882-3, 732 957 193)
- SOS Centrum Praha
- Dětské krizové centrum (241 484 149)
Bezplatné krizové linky
- Linka první psychické pomoci - dospělí v krizi - 116 123 (nonstop)
- Linka bezpečí - děti, mládež a studující do 26 let - 116 111 (nonstop)
- Linka pro rodinu a školu -pro dospělé, kteří mají starost o dítě - 116 000 (nonstop)
- Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - 116 006 (nonstop)
- Diecézní charita Brno - SOS centrum - 800 567 567 (9:00 - 20:00)
- Linka EDA * - linka pro rodiče a blízké dětí s postižením - 800 405 060 (po-pá 9:00 - 15:00)
- Zelená linka (Anděl Strážný) - pro seniory 800 603 030 (nonstop)
- Život 90 - pro seniory 800 157 157 (nonstop)
- Nonstop linka pro pražské seniory 800 160 166
- Linka seniorů od neziskové organizace Elpida 800 200 007 (denně, 8-20 h)